Suku Dayak Lundayeh sebenarnya berasal dari
daerah pedalaman Sabah, Sarawak dan sempadan perbatasan Kalimantan Indonesia- Malaysia . Pada
mulanya mereka bekerja di ladang getah dan koko, tetapi kemudiannya
berpindah dari satu tempat ke tempat lain sehinggalah akhirnya mereka
kebanyakannya menetap di Kampung Baru Jumpa, di daerah Tenom.
Sebahagian daripadanya, berhijrah ke daerah Sipitang dan terus
melibatkan diri dalam bidang pertanian.
Kampung Baru Jumpa kira-kira 25 kilometer dari pekan Tenom, yang
sebahagian besarnya dihuni masyarakat etnik Lundayeh, kini merupakan
sebuah kampung yang maju dan menjadi kampung contoh dan terkenal dengan
hasil pertaniannya seperti padi, koko dan getah. Kaum ini seperti juga
etnik lain di Sabah, mempunyai adat resam dan budaya mereka sendiri
yang masih terpelihara sehingga kini. Mereka mempunyai pelbagai jenis
hiburan yang sering dimainkan setelah penat bekerja seharian di ladang.
Dalam persembahan tarian, mereka mengenakan pakaian tradisi. Pakaian
ini juga dipakai pada ketika majlis keramaian lain seperti upacara
kenduri kahwin, menyambut hari kebesaran dan sebagainya. Etnik Lundayeh
Sabah mempunyai kaitan dan persamaan dengan etnik Lundayeh di Sarawak.
Lelaki Lundayeh (khususnya golongan muda) memakai perhiasan yang
dipanggil fakel rimau. Fakel rimau ini biasanya terdapat pada sejenis
tumbuhan hutan yang disebut rimau labo. Tumbuhan ini mempunyai tali
hitam yang terdapat pada pokoknya. Ianya di anyam dan kemudian dililit
di bahagian lutut sebagai perhiasan bahagian kaki.
Kebiasaannya ianya memperlihatkan kegagahan pemuda Lundayeh jika
memakai fakel rimau ini. Sementara itu pakaian tradisi kaum lelaki
masyarakat Lundayeh pula agak unik dan bajunya tidak berlengan serta
berbelah di bahagian dada tetapi tidak memakai butang. Ia Cuma diikat di
bahagian depan sahaja. Pakaian ini biasanya dibuat daripada kulit kayu
timbaran iaitu sejenis kayu yang kulitnya boleh dibuat tali.
Ada juga yang mengatakan baju yang dipanggil baked talon ini
diperbuat daripada kulit kayu yang dinamakan kayu talun atau sejenis
kayu tarap hutan. Proses membuatnya sangat sukar dan melalui beberapa
tahap. Pertamanya, dapatkan kulit kayu talun, kemudian kulit kayu itu
dipukul dengan batang kayu yang keras atau batang nibung sehingga kulit
kayu talun menjadi lembut. Kemudian ia dijahit dengan benang yang
berwarna. Adakalanya jahitan dibuat dalam reka bentuk tradisional yang
disebut arit atau dilukis menggunakan cat merah atau hitam mengikut
kehendak pemiliknya.
Pada zaman dahulu, pakaian ini dipakai oleh nenek moyang masyarakat
Lundayeh ketika bekerja di ladang atau berburu di hutan. Pakaian
tradisional lelaki kaum Lundayeh tidak mempunyai seluar, sebaliknya
mereka hanya memakai cawat yang dibuat daripada kulit kayu Timbaran dan
untuk hiasan kepala, mereka menggunakan topi atau sigar suba iaitu
sejenis kain merah dililit sehingga menjadi bentuk topi.
Ada juga kaum Lundayeh yang menamakan sigar mereka yang diperbuat
daripada kulit binatang sebagai fataa baw lifen kuir yang dianyam
daripada busak baw berwarna putih, kuning, hijau, hitam dan merah jambu.
Di tepi bahagian bawah dan atas dijahitkan benang putih yang padanya
terdapat benda berkilat yang dijahit untuk menambah kecantikan topi itu.
Ia diperbuat daripada kulit sejenis binatang liar yang lazimnya tinggal
di dahan kayu besar di hutan belantara yang dahulunya boleh diperolehi
hanya dengan menggunakan alat seperti sumpitan. Fataa seperti ini kini
biasanya dipakai pihak lelaki semasa mengadakan keramaian dan pesta
Lundayeh.
Pakaian tradisi masyarakat Lundayeh pula tidak jauh bezanya daripada
pakaian Lundayeh mereka biasanya mengenakan baju potongan kebaya
daripada kain biasa berwarna putih dengan lis di leher dan tangan
berwarna hitam yang dipanggil bekad berecu. Ia dihias renda atau manik.
Sementara kain sarungnya pula berwarna hitam daripada kain biasa
dipanggil tekipsiating. Ia dihias dengan renda atau manik pada hujung
tepi sarung tersebut dan dipakai hingga ke paras lutut.
Pakaian ini dihiasi alat perhiasan seperti rantai leher yang
dipanggil baw tulang atau baney baw. Perhiasan ini disulam daripada baw
berwarna merah kuning, perang, hijau dan sebagainya. Ia berbentuk
seperti manik-manik dan diperbuat daripada damar, batu dan tulang. Jika
diperbuat daripada tanah liat ia mestilah dicampur dengan pasir yang
sudah dibersihkan dan diambil dari pinggir sungai.
Tanah bercampur pasir ini kemudian dijemur selama setengah hari atau
sekurang-kurangnya enam jam. Ia kemudian dibulatkan dengan tangan.
Prosesnya harus berhati-hati supaya tidak pecah, Selepas itu ia dibakar
dan dibuat lubang menggunakan besi halus atau kayu keras dan
diwarnakan. Setelah diwarnakan ia tidak boleh disentuh selama tiga hari
agar warnanya tidak rosak. Perhiasan wanita Lundayeh ini harganya mahal
dan biasanya mencecah ribuan ringgit.
Selain daripada baw tulang terdapat juga alat hiasan lain seperti
ikat pinggang yang dipanggil selapit. Ikat pinggang ini diperbuat
daripada perak / gansa, dihias dengan lilitan manik-manik beraneka
warna, juga diperbuat darpada damar, batu dan tulang. Ada juga
mengatakan wanita Lundayeh memakai tali pinggang yang dipanggil beret
ringgit yang diperbuat daripada wang berbentuk syiling. Terdapat juga
leku baw iaitu perhiasan tangan berbentuk gelang. Perhiasan ini dililit
pada kedua-dua tangan sebanyak 10 atau dua kali lilit dan disulam
daripada baw berwarna merah, hijau, putih dan hitam.
Selain itu terdapat juga perhiasan tangan yang dipanggil leku sulou
iaitu gelang tangan berwarna putih yang dipakai pada kedua-dua tangan
sebagai perhiasan. Untuk hiasan kepala atau penutup bahagian kepala
terdapat perhiasan dipanggil alet birar. Ada yang menamakan sebagai feta
baw. Perhiasan ini berbentuk manik bulat dan diletakkan di sekeliling
kepala. Perhiasan ini diperbuat daripada manik-manik besar berwarna
kuning, sedikit warna merah, perang, putih dan hitam.
apa yang berlaku selepas perkahwinan,pencerahan please
BalasHapus